مرکز آموزش علمی-کاربردی شایان با استعانت از خداوند منان و با عنایت به تجارب ارزنده در امر آموزش  با بهره گیری از کادری مجرب و امکانات و تجهیزات مدرن آموزشی در سال 1392 بعنوان نخستین مرکز آکادمیک در حوزه گریم و زیبایی در منطقه جنوبشرق کشور و در استان کرمان فعالیت خود را آغاز نمود.

این مرکز در مساحت بیش از هزار و هشتصد متر در ۵ طبقه و ۱۰ واحد مجزا شامل واحد اداری و دپارتمان های مدیریت کسب و کار و بازاریابی و گریم، آرایش، پیرایش، پوست و مو، مرکز کامپیوتر، کتابخانه و انتشارات، آزمایشگاه و سالن های غذاخوری و بوفه، اجتماعات و سالن آزمون مجهز شده است .

این مرکز تاکنون پذیرای بیش از ۱۰۰۰ دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی حرفه های در رشته های آرایش پیرایش زنانه، مراقبت و زیبایی، گریم چهره پردازی و ماسک سازی، پیرایش مردانه، بوده است که حدود 500 دانش آموخته ی آن نیز وارد عرصه کار و اشتغال شده اند. و همچنین موفق به اخذ رشته های جدید در حوزه  مدیریت خدمات اجتماعی با عنوان کاردانی و کارشناسی حرفه ای مدیریت کسب وکار، کاردانی حرفه ای بازاریابی شده است. مرکز شایان با تعداد ۱۰ نفر کادر اداری و۵۰ استاد برجسته از زمان تاسیس تاکنون زمینه اشتغال بیش از   ۱۰۰۰نفر را بصورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.

این مرکز در راستای اهداف آموزش داوطلبان شاغل و آزاد قدم به عرصه آموزش نهاده است و توسعه مهارت آموزی اصولی همراه با دانش و تخصص مهمترین هدف مرکز آموزش علمی-کاربردی شایان است که افتخارات زیادی در زمینه تولید دانش کاربردی با استفاده از تحقیق و پژوهش بر اساس نیازهای جامعه و چند سال متوالی تعاونی منتخب و برتر استان کرمان و در سال 97 عنوان تعاونی برتر ملی را نیز در کارنامه کاری خود قرارداده است و با عزمی راسخ و همتی بلند می کوشد شرایط مناسب برای کیفیت سازی و توسعه مهارت آموزی اصولی همراه با دانش و تخصصی بیش از گذشته حتی در سطح ملی و بین المللی فراهم آورد.